April 17, 2009

Program latihan pertanian percuma

Kerajaan sememangnya memandang serius keperluan makanan negara kerana krisis makanan dunia bukanlah suatu perkara remeh.

Pemimpin dunia telah meletakkan kepentingan makanan hingga ke satu tahap sebagai isu keselamatan.

Dalam konteks Malaysia, selain keupayaan pengeluaran makanan, aspek pembangunan kemahiran, teknologi dan inovasi menjadi teras pembangunan pertanian baru.

Menyedari hakikat tersebut, kerajaan turut menggalakkan penyertaan institusi latihan pertanian swasta untuk menjalankan kursus dalam bidang berasaskan pertanian.

Institut Skill-Tech adalah institusi latihan kemahiran swasta (ILKS) pertama di negara ini yang menjalankan sepenuhnya latihan kemahiran dalam bidang pertanian.

Pada tahun lepas, kerajaan telah mewujudkan Skim Kluster Latihan Kemahiran Sumber Manusia Untuk ILKS bumiputera.

Institut tersebut adalah antara lima ILKS yang menjadi kumpulan perintis skim berkenaan. Oleh kerana bidang pertanian menjadi fokus utama, institut ini telah menerima geran pembiayaan latihan terbesar untuk melatih 2000 peserta dalam tempoh setahun.

Menurut Pengerusi Eksekutif Institut Skill-Tech, Nordin Abdul Malek, skim tersebut diletakkan di bawah Mara dengan kawal selia Institut Keusahawanan Negara (Insken).

Sasarannya adalah untuk menambah penyertaan belia dalam bidang pertanian secara terlatih.

Percuma

Nordin yang juga Pengerusi Gabungan ILKS bumiputera turut menjelaskan bahawa geran berkenaan bagi membolehkan setiap ILKS termasuk Institut Skill-Tech menawarkan kursus secara percuma kepada belia Bumiputera yang berminat.

Kesungguhan kerajaan juga ditunjukkan dengan menyediakan insentif sara diri berjumlah RM300 sebulan.

''Kalau sebelum ini, bukan hanya mempunyai institusi latihan kemahiran awam (ILKA) sebagai pilihan, kini mereka boleh memilih Institut Skill-Tech sebagai pilihan lain kerana modul dan Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) yang digunakan adalah sama dengan ILKA,,'' katanya.

Sebagai ILKS yang terpilih, Institut Skill-Tech bolehlah dianggap sebagai pelengkap kepada ILKA memandangkan institut tersebut mempunyai kapasiti dan keupayaan latihan yang agak terhad.

''Kami juga menganggap, geran ini sebagai amanah besar yang perlu dimanfaatkan oleh generasi muda untuk menjadi penggerak sektor pertanian di Malaysia.

"Oleh itu, kami sentiasa berusaha keras untuk mempromosikan program, di samping mencapai sasaran Indeks Petunjuk Utama (KPI) menerusi impak program yang ditetapkan kerajaan,'' ujarnya lagi.

Bagi mencapai misi tersebut, Institut Skill-Tech sedang menggerakkan semua pendekatan penyertaan belia dengan memperkenalkan pelbagai system latihan.

Selain latihan sepenuh masa di mini kampus utama Durian Tunggal, Melaka dan pusat latihan satelit Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka (MITC).

Melaka, belia juga boleh mengikuti latihan melalui kaedah e-learning, Pusat Latihan Terhad (kumpulan khas) dan konsep jarak jauh (usahawan sedia ada).

Namun semua sistem tersebut terhad kepada syarat dan kumpulan sasar tertentu.

Kursus selama setahun itu menawarkan bidang-bidang seperti tanaman makanan, akuakultur, senibina landskap, pemprosesan makanan, bioteknologi, ruminan, agro pelancongan (inap desa) serta pemasaran pertanian.

Menurut Nordin lagi, Institut Skill-Tech juga akan membiayai sara diri pelatih sepanjang mengikuti latihan sambil bekerja (OJT) di seluruh negara.

Pada masa ini, terdapat lebih 100 buah agensi awam dan swasta yang menerima pelatih mereka dalam pelbagai bidang.

Pembiayaan ini meringankan beban pelatih ketika menjalani OJT berkenaan.

''Sesetengah syarikat memberi mereka elaun tambahan atau kemudahan tertentu seperti makan dan penginapan.

'' Walaupun elaun industri bukanlah matlamat utama OJT, kesediaan sesetengah syarikat menyediakan sagu hati tambahan itu mendorong semangat pelatih,'' tambahnya.

Selepas tamat kursus, pelatih yang memilih untuk menjadi usahawan tani berpeluang menikmati pelbagai pembiayaan perniagaan seperti Tabung Ekonomi Usahaniaga (Tekun) dan Mara kerana semua pelatih diwajibkan menjalani kursus keusahawanan seperti yang ditetapkan kerajaan.

Semua pelatih Skill-Tech akan didedahkan dengan perniagaan pertanian dan agronomi pada tahap kedua kursus mereka. Modul keusahawanan mengguna pakai sukatan latihan Insken.

Bagi mencapai kouta kemasukan pelatih, Institut Skill-Tech sedang mengadakan pengambilan besar-besaran bermula sekarang hingga Jun ini.

Mereka yang berminat boleh menghubungi 06-5531416/18.

No comments: