May 15, 2009

Belia tani semakin ramai di Skill-Tech

BERTEPATAN dengan tema Hari Belia tahun ini iaitu Satu Malaysia: Belia Berwawasan Penggerak Kejayaan, penglibatan generasi muda sebagai penyubur pembangunan pertanian negara merupakan sesuatu yang perlu disokong dan dikembangkan sepenuhnya.

Langkah-langkah dan dasar kerajaan kebelakangan ini sudah berjaya membuka dimensi baru generasi muda terhadap bidang pertanian.

Bersesuaian dengan tema Belia Berwawasan Penggerak Kejayaan, kemasukan beramai-ramai golongan belia ke Institut Skill-Tech membuktikan bahawa mereka mempunyai wawasan yang jelas untuk menggerakkan sektor pertanian negara.

Sambutan yang tinggi adalah petanda bahawa belia sudah mengubah persepsi pertanian yang selama ini dianggap seolah-olah bidang yang tiada masa depan.

Lebih membanggakan, rata-rata pelatih menjadikan kerjaya usahawan tani sebagai pilihan utama sebaik sahaja tamat latihan.

Malah mereka mempunyai kepercayaan yang tinggi bahawa perniagaan pertanian dan industri asas tani adalah lubuk emas pada masa depan.

Pada hari ini, sudah ada ikon-ikon muda sebagai jutawan tani yang menyuntik semangat mereka.

Sebilangan pelatih juga penuh yakin bahawa mereka perlu menjadi tenaga kerja sektor pertanian yang terlatih.

Bagi merealisasikan harapan itu, sebahagian mereka berazam untuk meneruskan latihan peringkat tinggi dalam Diploma Kemahiran Malaysia (pertanian) yang akan diperkenalkan penghujung tahun ini.

Memang tidak dinafikan bahawa kejayaan sektor pertanian di Malaysia sangat bergantung kepada penglibatan generasi muda.

Merekalah penggerak kejayaan sektor pertanian negara. Pun begitu, kunci kejayaan hasrat tersebut bukan hanya berteraskan wawasan semata-mata tetapi perlu mengambil kira tahap kemahiran, keusahawanan dan kebijaksanaan berdepan dengan cabaran dan halangan.

Pada masa ini, kebetulan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Noh Omar adalah juga pemimpin pertubuhan belia yang semestinya memahami kehendak belia untuk menyertai sektor pertanian.

Malah semasa menjadi Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi hingga April lalu, beliau telah menggalakkan penyertaan belia dalam pertanian melalui Skim Kluster Latihan Kemahiran Sumber Manusia Untuk ILKS Bumiputera.

Skim ini telah memberi peluang ramai belia menyertai kursus pertanian di Skill-Tech.

Penglibatan ramai belia di Skill-Tech memang dialu-alukan kerajaan Negeri Melaka. Ketua Menteri Melaka, Datuk Wira Mohd. Ali Rustam yang sering menwar-warkan Melaka sebagai Negeri Belia sentiasa menyokong Skill-Tech dalam pelbagai aktiviti negeri terutama pembangunan belia.

No comments: