August 1, 2009

Pro-Asli jimatkan kos pemakanan ikan keli

PENTERNAKAN ikan keli adalah antara aktiviti ekonomi yang berpotensi menyumbang hasil yang lumayan, jika ia diusahakan secara profesional termasuk menguruskan kos secara berkesan, terutama membabitkan makanan.

Menyedari hakikat itu, Perintis Niaga Sdn Bhd tampil memperkenalkan kaedah penternakan alternatif terkini untuk penternak ikan keli yang dikenali sebagai kaedah Pro-Asli.

Menerusi kaedah Pro-Asli yang dibangunkannya, syarikat itu bukan saja menawarkan produk yang mampu membantu pengusaha ikan keli menjimatkan kos penternakan, tetapi juga program perniagaan untuk pengusaha penternakan ikan keli organik.

Pengarah Urusannya, Hilmy Hamzah berkata, kaedah Pro-Asli bukanlah teknik pemakanan lengkap, tetapi adalah kaedah pemakanan alternatif yang menggabungkan sumber semula jadi dan bioteknologi.

Katanya, kaedah itu berupaya mengurangkan pergantungan ikan kepada palet sebagai makanan dan dapat mengurangkan kekerapan pemberian makanan untuk ikan.

Beliau berkata, kaedah Pro-Asli membolehkan agen biologi bertindak membantu tumbesaran ikan dengan memperbaiki sistem penghadaman dan pencernaan.

“Ada tiga bahan utama dalam kaedah terbabit iaitu Bio-Mineral untuk membentuk makanan semula jadi, Bio-Vita untuk tumbesaran dan serapan protein tinggi serta Bio-Aqua untuk merawat air dan mengekalkan sumber makanan asli dalam air

“Matlamat kami memperkenalkan kaedah Pro-Asli ialah untuk mengurangkan kos makanan ikan dan meningkatkan keuntungan penternak,” katanya dalam temubual di pejabatnya di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Perintis Niaga adalah syarikat 100 peratus milik Bumiputera yang menjalankan aktiviti untuk menjayakan industri pertanian negara dalam sektor pertanian, perikanan dan penternakan dengan menyalurkan ilmu, kemahiran dan teknologi terkini dalam sektor terbabit.

Kaedah Pro-Asli adalah satu lagi produk Perintis Niaga yang dibangunkan bagi membantu membangunkan sektor pertanian dan penternakan negara selepas pengenalan produk baja Vermikompos dan beberapa program pertanian sebelum ini.

Hilmy berkata, sekiranya pengusaha menggunakan kaedah Pro-Asli, kos keseluruhan makanan bagi satu kilogram ikan keli adalah antara RM1.20 hingga RM1.50 berbanding RM4 hingga RM4.50 bagi penggunaan pelet sepenuhnya.

Katanya, bagi memastikan produk yang dibangunkan untuk kaedah berkenaan boleh didapati di pasaran, Perintis Niaga kini sedang berusaha membimbing dan melantik satu rangkaian pengedar aktif yang terdiri daripada penternak sendiri.

Selain itu, katanya, siri jelajah ke seluruh negara telahpun bermula sejak awal Mei bagi mendedahkan kepada penternak mengenai kaedah ternakan yang lebih menjimatkan itu, sekali gus melantik lebih ramai pengedar di setiap negeri dan daerah.

Menerusi konsep Pro-Asli itu, Perintis Niaga turut menawarkan pakej penternakan ikan keli organik kepada usahawan yang berminat mengusahakannya.

Pakej berharga RM5,000 itu menawarkan dua set kolam kanvas, 3,000 ekor anak ikan keli bagi setiap kolam serta set ternakan

lengkap dan bekalan makanan yang mencukupi hingga ikan terbabit matang dan boleh dijual.

Syarikat itu juga menawarkan pembelian semula hasil penternakan ikan keli yang diusahakan pada harga tertentu yang kompetitif dengan harga pasaran.

Hilmy berkata, usahawan yang mengambil pakej perniagaan yang ditawarkan itu akan diberi latihan lengkap mengenai kaedah penternakan ikan keli organik dan seterusnya dibimbing untuk menjadi pengedar produk Pro-Asli.

"Buat masa ini, kami sudah ada kira-kira 15 pengedar Pro-Asli dan mensasarkan untuk memiliki 200 pengedar menjelang akhir tahun," katanya.

Mereka yang ingin menjadi pengedar produk Pro-Asli atau berminat menyertai bengkel ternakan ikan keli organik yang ditawarkan, boleh hubungi 03-61873796 atau 019-3310985.

No comments: